Verjaardag mam/ birthday of my mom

21/10/2013

Waarschuwing: dit bericht bevat veel foto's!
---
Warning: picture heavy!

Dit weekend stond in het teken van mijn moeders verjaardag. Mam is erg creatief. Mijn zus en ik vinden het daarom altijd leuk om ook iets dat zelfgemaakt is te geven. Meestal is mijn cadeautje naast een kaart een naaiwerkje, maar dit jaar wilde ik iets anders maken.
Vorige week zag ik op Youtube een serie van drie filmpjes van Creaboetiek, waarin ze liet zien hoe ze een klein mixed media canvasje maakte. Dit soort canvassen heb ik altijd zelf al eens willen maken, zeker nadat ik het prachtige werk van Finnabair ontdekte. De afgelopen paar dagen heb ik aan mijn eigen versie gewerkt, gemaakt van... een luciferdoosje.
Ik heb een hoop in progress fotos genomen, maar voordat ik deze laat zien wil ik eerst de kaart die ik heb gemaakt met jullie delen.
---
This weekend was all about my mother's birthday. Mom is very creative herself, so that's why my sister and me like to give her something handmade as well. Usually I give her something that I've sewn, but this year I wanted to make her something else. Last week I watched a series in three parts by Creaboetiek on Youtube, in which she showed how to make a small mixed media canvas. Ever since I discovered Finnabair's amazing work I wanted to work on a canvas like that. So that's what I did the last few days, made in... a matchbox. 
I took a lot in progress shots, but before I'll show you how I made my canvas I want to show you the card I made. 

De basis voor deze kaart is een #8 Inkssentials manilla tag, een groter formaat dan waar ik normaal gesproken mee werk. De ondergrond bestaat uit Stormy Sky en Scattered Straw, die ik met een beetje water wat uit heb laten lopen. Daar bovenop heb ik een extra laagje Scattered Straw en Rusty Hinge Distress inkt om een mini masker aangebracht (mini mask Regal van Tim Holtz).
Het inktpotje en de veer zijn afkomstig van een stans die ik vorige week heb gekocht: Alterations Mini feather and ink well (Tim Holtz). De letters heb ik heerlijk schots en scheef gestempeld met Jet black Archival inkt. De randen van de tag zijn verder afgewerkt met Vintage Photo en een klein beetje Black Soot.
---
The base of this card is a #8 Inkssentials manila tag, a bigger size than I usually work with. I inked the tag with Stormy Sky and Scattered Straw Distress ink and then splashed it with some water. On top of that I added some Scattered Straw and Rusty Hinge Distress ink around the mini Regal mask by Tim Holtz).
The inkwell and feather are from a new die I bought (Alterations Mini feather and ink well by Tim Holtz). I stamped the letters rather crooked with Jet black Archival ink. The edges of the tag are finsihed with Vintage Photo and a bit of Black Soot. 


Als basis voor mijn mixed media canvas nam ik een luciferdoosje van 8 bij 5,5 cm, waar ik een kijkgat uit heb gesneden en een stuk acetaat plastic achter heb geplakt. Ik heb hiervoor gekozen omdat het canvasje op deze manier beter tegen stof e.d. is beschermd. De buitenkant van het doosje is beplakt met papier uit de Fairy Belle lijn van Prima Marketing.
---
The base for my canvas was a matchbox that measured  3 1/8" by 2 1/8". I cut out a hole in the centre and adhered a piece of acetate plastic behind it. I chose to do this so the finished piece would be protected from dirt and such. The outside of the box is decorated with paper from the Fairy Belle line by Prima Marketing.

Mijn canvas zag er aanvankelijk zo uit: (zie rechts). De ondergrond was een restje papier van de Fairy Belle lijn. In feite had ik elk soort papier kunnen gebruiken, het papier zelf was na afloop toch niet meer te zien onder alle lagen verf die ik heb gebruikt ;) Wat wel te zien bleef, was de laag die ik met modelleerpasta heb aangebracht door een Doily stencil van Finnabair.
---
To the right you can see what my canvas looked like originally. The base was a scrap of paper from the Fairy Belle line. I could have used any scrap since the paper disappeared in layers and layers of paint. What remained visible was the modelling paste I applied through a Doily stencil by Finnabair.

De volgende stap was het opplakken van  diverse elementen voor de ondergrond. Deze metalen en houten elementen heb ik van te voren van een laagje wit voorzien, zodat de andere verflagen die ik later zou aanbrengen beter zouden hechten. De vogel in de linker bovenhoek representeert mijn vader. Mijn vader is bijna zes jaar geleden overleden. Hij hield van vogels, en op deze manier was hij er toch nog een beetje bij.
---
The next step was adhering the different wooden and metal elements to the background.  I painted the pieces white before I pasted them, so the other layers of paint would stick. The bird in the upper left corner represents my father. He died almost six years ago. My Father loved birds, so by adding one on the canvas he was still present.


Daarna heb ik de bloemen opgeplakt. Een aantal bloemen waren al geverfd omdat ik ze bij een eerder project had willen gebruiken.
---
After this I pasted the flowers. A few flowers already had some paint on them  because I had originally planned to use them on a previous project.

En daarna was het verven, verven en verven...
Hieronder zie je de bruine en zwarte onderlaag. Het meeste heb ik met penseel en acrylverf gedaan, voor de kleine hoekjes en gaatjes waar ik niet zo goed bij kon heb ik spray gebruikt.  
---
The rest was painting, painting, painting... 
You'll see the black and brown priming layer below. Most of it I applied with acrylic paint and a paintbrush, for the little nooks and crannies I couldn't easily reach I used spray paint.

Toevoegen van beige en wit:
---
Adding beige and white:


Toevoegen van paars (spray):
---
Adding purple (spray paint):



En daarna heb ik door middel van de drybrush techniek steeds meer wit in dunne laagjes toegevoegd. Het lastigste van dit hele project was nog om op tijd te stoppen zodat het canvas niet te wit zou worden. (Ik vond het mooier als de kleuren onder de witte laag duidelijk doorschemerden.) Op deze foto lijkt het canvas witter dan het daadwerkelijk was. Deze foto is in mijn keuken gemaakt, waar het licht helaas niet zo heel goed was. 
---
After this I dry brushed thin layers of white. The most difficult aspect of making this project was stopping in time before the canvas would be too white. (I wanted the colours bneath the white shine through the top layer of paint.) The picture below makes the canvas look whiter than it was. I took this picture in my kitchen, which unfortunately has bad lighting.
 
Het was geweldig om te zien hoe door het toevoegen van witte verf de details van het canvas steeds meer naar voren kwamen. Het gaf het geheel een oud en bijna teer uiterlijk. Het afwerken zou natuurlijk ook goed kunnen met zwarte verf, misschien een idee voor een volgend canvas.

En zo zag het canvasje er in daglicht uit: 
---
It was amazing to see how the white paint made the details pop. The white paint gave the canvas an aged and almost delicate appearance. Of course black paint could also be used for this process, perhaps something for another canvas. 

This is what the canvas looked like in daylight:


In het doosje (sorry voor de onduidelijke foto, het acetaat reflecteerde het licht behoorlijk!):
---
Heres what it looked like in the box. My apologies for the unclear picture, the acetate reflected the daylight. 


Het was een leuk experiment, dat zeker voor herhaling vatbaar is!

Als bonus nog een paar foto's van de kaart die Suzanne heeft gemaakt, mooi he?
---
Making this canvas was so much fun! I'll definately make another one. 

As a bonus some pictures of the card my sister made, isn't it pretty?
We hebben ook nog veel lol gehad met washi tape en stempels:
---
We also had too much fun with washi tape and stamps:

1 comment :

  1. Echt prachtig gemaakt, in het echt ziet het er nog mooier uit :) <3

    ReplyDelete

Bedankt voor je bericht!

Thank you for leaving a message!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...